top of page

Miscommunicatie

DDA Nederland

‘Vandaag gaan we het hebben over de Eerste Engelse Zeeoorlog.’ Reactie: ‘Ik heb zo’n leuk weekend gehad.’ Havo vijf, geschiedenisles, onderwerp: een oorlog tussen Nederland en Engeland. Eén leerlinge begint ineens enthousiast over haar weekend te vertellen.


Ik wil haar de mond snoeren met de opmerking dat dit niks met het onderwerp te maken heeft. De leerlinge verdedigt zich: zij associeert de Engelse Zeeoorlog met Engelse drop, dit associeert ze vervolgens met dropshots (een drankje geliefd onder pubers) en dat associeert ze met haar weekend. Haar opmerking draagt inderdaad niet bij aan de les, maar blijkt niet uit het niets te komen.


Miscommunicatie, ideeën niet helder formuleren en mensen verkeerd begrijpen. Een paar van de problemen waar veel mensen met dyslexie en AD(H)D tegen aan lopen.

Dyslecten en AD(H)D’ers denken overwegend in beelden. Beelddenken gaat associatief en razendsnel. De beelddenker draagt hierdoor vaak veel verschillende creatieve oplossingen aan. De beelddenker heeft snel een einddoel voor ogen maar kan dit idee niet goed verkopen aan anderen.


Het denkproces gaat te snel om de tussenstappen goed te registreren. En juist deze tussenstappen zijn vaak nodig om anderen te kunnen overtuigen. Daarnaast lijkt het voor anderen alsof de ideeën uit de lucht gegrepen zijn en daarom niet serieus genomen hoeven te worden.


Een ander probleem waar sommige beelddenkers tegen aan lopen is dat ze anderen verkeerd begrijpen. Iemand geeft de beelddenker een opdracht en hij doet vervolgens iets totaal anders.

De ander denkt dat hij zijn eigen plan trekt. Hij zal wel eigenwijs zijn. Maar er hoeft helemaal geen opzet in het spel te zijn. Soms gaat de beelddenker halverwege de instructie al nadenken, raakt gedesoriënteerd en geeft onbewust een eigen draai aan de opdracht.


Heeft de beelddenker wel gemerkt dat hij de opdracht niet goed heeft begrepen? Als hij vraagt de opdracht nog eens uit te leggen, wordt dat vaak onterecht als desinteresse bestempeld.

Het gevolg van deze miscommunicatie? Verlies van goede ideeën en onnodige frustratie.


Herken jij jezelf of iemand anders in deze blog? Deel je verhaal.

 
 
 

Comments


Davis_SM_Symbol_RGB_edited.jpg

© 2024 DDA Nederland

  • Facebook Social Icon
  • Twitter Social Icon
  • Instagram Social Icon

Davis Dyslexia Association International, het Davis logo, de zinnen Davis Dyslexia Correction, Davis Symbol Mastery, Davis Orientation Counseling, Davis Math Mastery, Davis Learning Strategies, Dyslexia The Gift, Davis Autism Approach, Davis Stepping Stones en Davis Concepts for Life zijn handelsmerken en dienstmerken van Ronald D. Davis en Alice E. Davis, Trustees van de Ronald D. Davis en Alice E. Davis Trust, gedateerd 8 juni 2017, en DDAI.

Professionele diensten omschreven als Davis®, inclusief Davis® dyslexie counseling, Davis® symbol mastery, Davis® oriëntatie counseling, Davis® aandachtscounseling, Davis® dyscalculie counseling en Davis® programma voor het jonge kind, mogen alleen aangeboden worden door mensen die opgeleid en gecertificeerd zijn als Davis Counselors of Specialisten door Davis® Dyslexia Association International.

Professionele diensten beschreven als Davis®-autisme-benadering, Davis® Stepping Stones en Davis® concepten voor het leven mogen alleen worden verleend door personen die zijn opgeleid en erkend als Davis counselor door de Ron Davis Autism Foundation.

bottom of page