top of page

Oriëntatie en desoriëntatie

Bijgewerkt op: 15 feb. 2021

Je leren oriënteren is een van de belangrijkste gereedschappen van de Davis-methode. Goed georiënteerd zijn is niets bijzonders. Het je natuurlijke geestestoestand. Oriëntatie zorgt ervoor dat je je aandacht ergens op kan richten, kan leren en communiceren. Dit leer je al als klein kind. Jezelf oriënteren is zo natuurlijk dat je je er niet bewust van bent dat je het doet.


Sommige mensen raken echter hun oriëntatie kwijt door bijvoorbeeld bepaalde bezigheden of symbolen. Desoriëntatie kan van alles met je doen.


Ben je gedesoriënteerd? Zodra je weer wat anders gaat doen, oriënteer je je weer. Dat gaat allemaal vanzelf, onbewust. Met andere woorden: je raakt weer gefocust.


Het is alleen niet altijd mogelijk om wat anders te gaan doen. Als lezen desoriëntatie veroorzaakt, dan kan je als kind niet zomaar besluiten om niet te leren lezen. Dit levert voor mensen met dyslexie, dyscalculie en AD(H)D soms hopeloze situaties op. Er is een oplossing. Het is mogelijk om je bewust te leren oriënteren en desoriëntatie te herkennen en dan op te lossen.


Desoriëntatie

In de Davis-methode gaan we ervan uit dat de symptomen van dyslexie, dyscalculie en AD(H)D veroorzaakt worden door desoriëntatie.


Iemand met dyslexie kan in de war raken door symbolen, bijvoorbeeld letters, cijfers, punten en komma’s. Een bekend voorbeeld is de verwarring bij het symbool “b” dat voor vier verschillende letters gebruikt wordt: b – d – p – q. Daardoor raken sommige mensen in de war en raken gedesoriënteerd.


Desoriëntatie vervormt de zintuiglijke waarneming. Door desoriëntatie ervaar je het verschil tussen werkelijkheid en je gedachten niet meer. Je raakt het besef van plaats kwijt. De dingen die je ziet, hoort, voelt en ruikt, zijn niet hetzelfde zoals ze in werkelijkheid zijn. Je voelt je verward en onzeker. Je bent niet in staat normaal te functioneren. Hierdoor ga je fouten maken en raak je nog meer in verwarring. Door desoriëntatie te voorkomen of weg te nemen leer je om te gaan met je problemen.


De gevolgen van desoriëntatie lopen in de praktijk ver uiteen. Zo ontwikkel je je eigen symptomen van dyslexie, dyscalculie of AD(H)D. Mensen met dyslexie hebben door desoriëntatie bijvoorbeeld soms het idee dat de letters over de pagina bewegen en sommige AD(H)D’ers hebben bijvoorbeeld erg veel last van het zachtjes tikken van een klok.


Iedereen is wel eens gedesoriënteerd. Wil je zelf het gevoel van desoriëntatie ervaren? Probeer aan het einde van een vermoeiende dag een wetenschappelijk artikel te lezen of een gesprek te voeren in een taal die je niet goed beheerst.

811 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
Davis_SM_Symbol_RGB_edited.jpg

© 2024 DDA Nederland

  • Facebook Social Icon
  • Twitter Social Icon
  • Instagram Social Icon

Davis Dyslexia Association International, het Davis logo, de zinnen Davis Dyslexia Correction, Davis Symbol Mastery, Davis Orientation Counseling, Davis Math Mastery, Davis Learning Strategies, Dyslexia The Gift, Davis Autism Approach, Davis Stepping Stones en Davis Concepts for Life zijn handelsmerken en dienstmerken van Ronald D. Davis en Alice E. Davis, Trustees van de Ronald D. Davis en Alice E. Davis Trust, gedateerd 8 juni 2017, en DDAI.

Professionele diensten omschreven als Davis®, inclusief Davis® dyslexie counseling, Davis® symbol mastery, Davis® oriëntatie counseling, Davis® aandachtscounseling, Davis® dyscalculie counseling en Davis® programma voor het jonge kind, mogen alleen aangeboden worden door mensen die opgeleid en gecertificeerd zijn als Davis Counselors of Specialisten door Davis® Dyslexia Association International.

Professionele diensten beschreven als Davis®-autisme-benadering, Davis® Stepping Stones en Davis® concepten voor het leven mogen alleen worden verleend door personen die zijn opgeleid en erkend als Davis counselor door de Ron Davis Autism Foundation.

bottom of page