top of page

Oriëntatie en desoriëntatie

Oriëntatie Je leren oriënteren is een van de belangrijkste gereedschappen van de Davis-methode. Goed georiënteerd zijn is niets bijzonders. Het je natuurlijke geestestoestand. Oriëntatie zorgt ervoor dat je je aandacht ergens op kan richten, kan leren en communiceren. Dit leer je al als klein kind. Jezelf oriënteren is zo natuurlijk dat je je er niet bewust van bent dat je het doet.


Sommige mensen raken echter hun oriëntatie kwijt door bijvoorbeeld bepaalde bezigheden of symbolen. Desoriëntatie kan van alles met je doen. Ben je gedesoriënteerd? Zodra je weer wat anders gaat doen, oriënteer je je weer. Dat gaat allemaal vanzelf, onbewust. Met andere woorden: je raakt weer gefocust.


Het is alleen niet altijd mogelijk om wat anders te gaan doen. Als lezen desoriëntatie veroorzaakt, dan kan je als kind niet zomaar besluiten om niet te leren lezen. Dit levert voor mensen met dyslexie, dyscalculie en AD(H)D soms hopeloze situaties op. Er is een oplossing. Het is mogelijk om je bewust te leren oriënteren en desoriëntatie te herkennen en dan op te lossen. Dit kan je leren tijdens een Davis-counseling met de Davis oriëntatie-gereedschappen.


Desoriëntatie

In de Davis-methode gaan we ervan uit dat de symptomen van dyslexie, dyscalculie en AD(H)D veroorzaakt worden door desoriëntatie.


Iemand met dyslexie kan in de war raken door symbolen, bijvoorbeeld letters, cijfers, punten en komma’s. Een bekend voorbeeld is de verwarring bij het symbool “b” dat voor vier verschillende letters gebruikt wordt: b – d – p – q. Daardoor raken sommige mensen in de war en raken gedesoriënteerd.


Desoriëntatie zorgt dat informatie niet goed in je hersenen verwerkt wordt. Door desoriëntatie ervaar je het verschil tussen werkelijkheid en je gedachten niet meer. De dingen die je ziet, hoort, voelt en ruikt, zijn niet hetzelfde zoals ze in werkelijkheid zijn. Je ziet bijvoorbeeld de letters over de pagina dansen. Je voelt je verward en onzeker. Je bent niet in staat normaal te functioneren. Hierdoor ga je fouten maken en raak je nog meer in verwarring. Door desoriëntatie te voorkomen of weg te nemen leer je om te gaan met je problemen.


De gevolgen van desoriëntatie lopen in de praktijk ver uiteen. Zo ontwikkel je je eigen symptomen van dyslexie, dyscalculie of AD(H)D. Bij mensen met dyslexie komt door desoriëntatie bijvoorbeeld het verhaal niet binnen en ze weten niet wat ze lezen en sommige AD(H)D’ers hebben bijvoorbeeld erg veel last van het zachtjes tikken van een klok.


Iedereen is wel eens gedesoriënteerd. Wil je zelf het gevoel van desoriëntatie ervaren?

Probeer aan het einde van een vermoeiende dag een wetenschappelijk artikel te lezen of een gesprek te voeren in een taal die je niet goed beheerst. Het verwarde gevoel wordt veroorzaakt door desoriëntatie.

104 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page